Klarer du å identifisere KI?
Har du sveipa nedover Facebook og sett innhold som interesserer deg utover det vanlige? Det har jeg. I forrige uke så jeg et overveldende bilde av et romersk bad, med faktatekst til. Det var et skikkelig imponerende og eldgammelt spa. Jeg burde ha lagret bildet så jeg kan vise deg det. Bildet var falskt, laget med KI. Teksten som fremsto som fakta, var løgn. Det som skjedde her var at noe hadde registrert mine mange nylige søk om gamle tyrkiske bad i Budapest. Deretter ble jeg eksponert for KI-innhold via automatisert hyperpersonalisering. Kall det algoritme, om du vil. Facebook er versting når det gjelder distribusjon av falsk informasjon, i alle fall blant de digitale plattformene jeg bruker.
Et kraftig markedsføringsverktøy
Hyperpersonaliserte budskap ved hjelp av KI kan være et kraftig verktøy i markedsføringen. I netthandel brukes det for å vise deg produkter som du sannsynligvis er interessert i, basert på for eksempel tidligere kjøp. Reisebransjen bruker det også mye. De viser hoteller og steder som trolig tiltrekker deg.
Med unntak som at produksjon av fake news blir mer tilgjengelig, vil jeg fra et markedsføringsperspektiv si at KI-teknologi er positivt. Du kan blant annet få økt effektivitet og nettbutikker som presterer bedre. Når vi snakker om markedsføring og reklame så er jeg ikke skeptisk til hva KI kan gjøre, men jeg er skeptisk til hvordan vi bruker det. Da tenker jeg på ukritisk bruk av KI i kommunikasjon.
På starten av 90-tallet var det en del som sa at internett ville bli en flopp. Jeg skal prøve å ikke gå i samme felle.
Menneskelig og konsekvent kommunikasjon
En omfattende studie utført av System 1 og IPA har sett på 56 merkevarer over fem år. Her kommer det frem at merkevarer som kommuniserer med menneskelige følelser og er konsekvente i kommunikasjonen, lykkes mer. Det handler om å være tro til egen merkevareidentitet – bli gjenkjent, huskes og snakke som et menneske, til andre mennesker. Markedsavdelingen din burde derfor se langt frem når dere bygger merkevare, og være lojal til identiteten over tid.
Tekst produsert av KI blir fort passiv, upersonlig og generisk. Denne typen ser jeg stadig oftere. For å vise deg hva jeg mener, har jeg bedt KI om en annonsetekst for merkevaren Coca-Cola. Det ble sånn her:
Opplev den ikoniske smaken av Coca-Cola – forfriskende nytelse til alle anledninger.
Ikke det verste å si, tenker kanskje du. Jeg er enig i det, men lurer litt på hva ikonisk smak betyr. Teksten KI ga meg er veldig generell. Alle leskedrikk-merkevarer kan si akkurat det samme, og jeg har lest dette mange ganger i alt fra bilreklamer til hotellbookinger.
Vi burde snu denne økende trenden, før KI lærer oss den kunstige kunsten å være upersonlige tekstgeneratorer.
Roboter har ikke identitet
Det er enorme mengder informasjon og kunnskap i KI, men ikke bytt det mot sjelen din. Merkevare er identitet og det er kun du som kan ivareta den og passe på at kommunikasjonsplanen følges. Kunstig intelligens er ikke destruktivt. Det er effektivt, kraftig og utvikler seg hele tiden. Men bruk det som et verktøy for å bygge noe selv. Jeg har hittil aldri sett noe ferdigbygget av KI som ikke gir meg lyst til å forbedre det.