Merkevarene som alltid er i opposisjon – Rebellene

Anders Berg
ArketyperAlle
Må verden endres? Ja, sier rebellen! Og nødvendigvis ikke på en jordnær måte. Rebellen er tydelig og kanskje på en måte som gjør at “folk flest” skyr unna og synes det blir mye. Men det er noe sjarmerende med rebellen. Og noe som er hevet over enhver tvil – rebellen får ting gjort!

Verdens største rebelske merkevare

Rebellen er katalysator for dyptgripende endringer. Rebellen utfordrer det bestående, oser av innestengt energi, og er often en frihetssøkende outsider eller opprører.  

Den mest kjente rebellen er nok Apple. I hvert fall tidlige Apple – Steve Jobs sitt selskap skulle endre den verden hvor datamaskiner kun var for de store etablerte selskapene på 70- og 80 tallet. Og like før etableringen av Machintosh kom teamet i Apple i kontakt med Xerox Parc, som hadde utviklet musepekeren. Apple ble med – verden skulle jo faktisk endres! 

Og dette var ikke siste gangen Apple snudde opp ned på teknologiske brukervaner. For i 2008 fikk vi plutselig (brukbart) internett i lommen vår. iPhone 3G kom og Apple fikk med seg noen av de største teleselskapene med på et eksklusivt samarbeid. Og som en rebell – hvem tror du ikke fikk være med på reisen? Joda, de som takket nei til 3G-utbyggingen. AT&T var en av dem som kom best ut av det. 

Rebellen opponerer mot eller er på ulike måter i konflikt med herskerne og “de etablerte”, fordi det er noe ved det bestående de ikke kan akseptere. Derfor kan man tydelig se forskjell på Apple på den ene siden og Microsoft (som en hersker) på den andre. For at rebellene skal passe inn, er det samfunnet og ikke de selv som må forandre seg. Folk både frykter og beundrer rebellen, de bringer med seg spenning, frigjøring og endring – på godt og vondt. 

Norske kjære rebelske merkevarer

Man kan nok argumentere for at bildet på motorsyklister er anarkister og lite lovlydige er nok gått litt ut på moten. Samme som tatoverte kvinner og menn. Men det er en merkevare som har stått igjen som en tydelig rebell likevel – nettopp nevnte Harley. Motorsykkelen som er beryktet for høyt volum og førere som sjeldent bryr seg om medtrafikanter. 

Og det dyrker de i sin beste forstand – og godt voksne menns siste krampetrekning før det grå håret og rynkene tar over går ofte til denne merkevaren i sitt svar på å bevise sin evige ungdom. Gjerne tett etterfulgt av argumenter mot midtlivskrisen; «jeg har alltid hatt en drøm om en Harley!” Hørt det før? 

Og hvilke annen merkevare i verden er så sterk, at de samme godt voksne mennene velger å tatovere logoen deres på kroppen? Jeg kan ikke komme på mange. 

Motorsykler er rebellens kjøretøy - Og Harley Davidsson er merkevaren

Man kan nok argumentere for at bildet på motorsyklister er anarkister og lite lovlydige er nok gått litt ut på moten. Samme som tatoverte kvinner og menn. Men det er en merkevare som har stått igjen som en tydelig rebell likevel – nettopp nevnte Harley. Motorsykkelen som er beryktet for høyt volum og førere som sjeldent bryr seg om medtrafikanter. 

Og det dyrker de i sin beste forstand – og godt voksne menns siste krampetrekning før det grå håret og rynkene tar over går ofte til denne merkevaren i sitt svar på å bevise sin evige ungdom. Gjerne tett etterfulgt av argumenter mot midtlivskrisen; «jeg har alltid hatt en drøm om en Harley!» Hørt det før? 

Og hvilke annen merkevare i verden er så sterk, at de samme godt voksne mennene velger å tatovere logoen deres på kroppen? Jeg kan ikke komme på mange.