Den gode nabo: Når pris er viktigere enn prestisje

Anders Berg
ArketyperAlle
I en verden fylt av tyngde, alvor, glede og latter er det fint med noen som fremstår litt “flatere” i humøret. Også i merkevarebygging. Noen som for enhver pris ikke er nødt til å være “så mye”. Og en av de mest kjente og kjære merkevarene inkarnerer "den gode nabo". Den gode nabo representerer samhold, omsorg og fellesskap. Da er det kanskje ikke så rart at vi nordmenn elsker merkevarer som gjenspeiler seg i denne arketypen. I denne artikkelen skal vi utforske tilstedeværelsen til den gode nabo-arketypen og hvordan den kan brukes til å bygge sterke merkevarer.

Folkets arketype

Den gode nabo er en arketype som er drevet av en genuin interesse for mennesker og en vilje til å være til stede i hverdagen. Merkevarer som tar på seg rollen som den gode nabo, viser at de bryr seg om fellesskapet og gjør hverdagen enklere for folk flest. 

En viktig egenskap til den gode nabo-arketypen er evnen til å lytte og forstå behovene til målgruppen. Merkevarer som tar på seg denne rollen, er i stand til å skape et sterkt bånd med kundene ved å tilby produkter, tjenester eller løsninger som er skreddersydd etter deres behov. Gjennom å lytte til målgruppen og svare på deres utfordringer, viser den gode nabo-arketypen at de er der for å støtte og hjelpe til i en ellers hektisk hverdag.

Et godt eksempel på en merkevare som inkarnerer den gode nabo-arketypen er et lokalt bakeri som har vært en del av nabolaget i generasjoner. Bakeriet er mer enn bare et sted å kjøpe brød og kaker. Det er et samlingspunkt for lokalsamfunnet, der naboer kan møtes, utveksle historier og føle seg som en del av et større fellesskap.

Kjente og kjære norske merkevarer

Rema 1000, som mange av de andre norske dagligvarekjedene, har et sterkt fokus på at det enkle ofte er det beste og at pris er viktigere enn prestisje. Som en god nabo-merkevare har Rema 1000 blant annet etablert flere initiativer for å støtte lokalsamfunnet. De samarbeider med lokale produsenter og leverandører for å tilby ferske og lokale produkter i butikkene. Dette bidrar til å styrke lokaløkonomien og støtte lokale bønder og produsenter. I tillegg er også Rema 1000 kjent som den merkevaren i dagligvaremarkedet som gjør butikkene sine enklest utformet. Lite pynt, enkelt å finne frem til en “gunstig” pris. Tydelig fortalt gjennom kampanjen – Det enkle er ofte det beste

Merkevarer som knytter oss tettere sammen

En annen kjent norsk merkevare som oppfører seg som den gode naboen er VG. Hele Norges avis som sier at dagen, altså hverdagen, ikke er den samme uten VG. I sin kommunikasjon har VG over flere tiår etablert seg som hele norges avis. Ofte gjennom hverdagslige, men likevel uhøytidelige øyeblikk.

Den gode nabo-arketypen er ikke bare begrenset til fysiske produkter eller lokale bedrifter. Store selskaper kan også ta på seg rollen som den gode nabo ved å tilby ressurser, tjenester eller kunnskap som er til nytte for samfunnet. Dette kan være gjennom initiativer som støtter utdanning, helse, miljøvern eller andre samfunnsrelevante områder. Ved å ta på seg ansvaret for å skape en positiv endring, kan merkevarer utvikle en dyptgående forbindelse med målgruppen og skape et sterkt fellesskap rundt seg. 

Her har mange merkevarer noe å lære av OneCall. Telefonselskapet som tilbyr “nesten nye” mobiltelefoner til en billigere penge. Ikke bare er det til nytte for miljøet, men det gjør også at flere har mulighet til å kjøpe nesten nye mobiltelefoner. I tillegg tilbyr de familiepakker til oss familier. Noe som igjen er med på å knytte oss sammen. 

OneCall som den gode nabo arketypen

I dagens verden, der forbrukere blir stadig mer bevisste på samfunnsansvar og ønsker å støtte merkevarer som bryr seg om fellesskapet, er den gode nabo-arketypen mer relevant enn noensinne. Ved å vise omsorg, støtte og engasjement for lokalsamfunnet, kan merkevarer bygge sterke relasjoner, skape lojalitet og bli en viktig del av menneskers liv.