Gledessprederen: Merkevarer som sprer glede og humor

Anders Berg
ArketyperAlle
Å spille på følelser er et effektivt virkemiddel for å bygge merkevarer. En merkevare som evner å skape glede og positivitet har en unik evne til å skille seg ut og tiltrekke seg oppmerksomhet. En slik merkevare kan ofte knyttes til arketypen gledessprederen.

Gledessprederen representerer lykke, lekenhet og positiv energi. For å skape en positiv og minneverdig opplevelse, er humor et av de mest effektive verktøyene en merkevare kan bruke. Merkevarer som inkarnerer arketypen gledessprederen gjør oss glade og får oss til å smile når vi tenker på kampanjene deres. Gledesspreder-merkevarer er derfor i en særstilling for å knytte sterke bånd med målgruppen og bygge en lojal kundebase. I denne artikkelen skal vi utforske kraften til gledessprederen og se eksempler på merkevarer av denne arketypen.

Ofte motsetningen til tyngre og mer “seriøse” merkevarer

Et eksempel på en merkevare i denne kategorien er Ben & Jerry’s. Som en kontrast i kremisindustrien – som typisk er følsom og sensuell, er Ben & Jerry’s kjent for sin fargerike og lekne uttrykk, og unike og smakfulle iskremer. Merkevaren bruker humoristiske navn og beskrivelser for å skape en morsom og underholdende opplevelse for kundene. Deres kampanjer og markedsføringsmateriell reflekterer ofte en leken og positiv tone. De kommuniserer ikke selvhøytidelighet. Ved å spre glede gjennom deres produkter og merkevarepersonlighet, har Ben & Jerry’s etablert seg som en merkevare i arketypen gledessprederen.

Ben&Jerrys som en gledesspredermerkevare
"We made it socially acceptable to have bourbon before noon. Eat the wierdness!"

Kondomeriet og Victoria Secret?

En annen merkevare som kan betraktes som en gledesspreder er Kondomeriet. De har tatt sexleketøy ut fra mørke bakgater og smug, og flyttet det til fullt synlig i Norges travleste handlegate – Karl Johans gate. Kondomeriet er kjent for å tilby et bredt utvalg av produkter som bidrar til å skape glede, intimitet og nytelse. Deres markedsføringsstrategi er ofte humoristisk og leken, og de bruker en positiv og åpen holdning for å normalisere samtaler om seksualitet og intimitet. Ved å spre glede og skape en trygg og behagelig atmosfære for kundene, har Kondomeriet blitt en gledesspreder i markedet for voksenleker. Vi synes det var spesielt gøy at Asker og Bærum ble løftet frem i en av kampanjene deres:

 
Kondomeriet som gledesspreder merkevare

Victoria’s Secret er kanskje mest kjent for spektakulære motevisninger, hvor modellene kler seg i mye annet enn bare undertøy, pent omringet av dagsaktuelle artister. Merkevaren feirer skjønnhet, selvtillit og femininitet. Deres visninger og markedsføringskampanjer er ofte fargerike, energiske og fulle av liv. Victoria’s Secret har etablert seg som en merkevare som sprer glede og inspirerer kvinner til å føle seg selvsikre og vakre – positive følelser som kundegruppen også vil ha om merkevaren og produktene deres.

 
Victoria Secret som gledesspreder arketype

Hvordan en av de kjæreste merkevarene i Norge er en gledesspreder

I det norske markedet er kanskje Finn.no den mest kjente gledessprederen, fordi de bruker humor i markedsføringen. Deres reklamekampanjer er morsomme og underholdende. Gjennom kreative situasjoner, vittige dialoger og morsomme karakterer, har Finn.no klart å skape latter og glede hos publikum. Derfor skiller de seg ut i markedet, og skaper en positiv oppfatning av merkevaren. Det beste eksemplet på dette var da de gjorde narr av XXL sin “helt nødvendige lagertømming” da covid-pandemien inntraff det norske markedet for treningsutstyr. 

 

Knytter sterke bånd gjennom humor og lekenhet

Følelser ligger ofte til grunn for nære relasjoner. Humor, lekenhet og moro er effektivt for å skape sterke følelsesmessige bånd med kundene, og skille seg ut i et konkurransepreget marked. 

Så neste gang du kommer over en reklame som sprer glede og positivitet, kan du kanskje gjenkjenne gledessprederens sitt merkevarearbeid. Disse arketypene er her for å lyse opp dagen din.

La oss feire gledesspreder-merkevarer og deres bidrag til en gladere verden!