Helten – arketypen for å bygge sterke merkevarer

Anders Berg
ArketyperAlle
En av de mest inspirerende arketypene er helten. Helten representerer mot, styrke og seier over hindringer. I denne artikkelen skal vi utforske superkraften til helten, og se hvordan den kan brukes til å bygge modige og pålitelige merkevarer.

Mot, styrke og pålitelighet

Helten har en unik evne til å appellere til menneskets ønske om å overvinne hindringer og å vinne. Ved å formidle budskap på en måte som inspirerer til handling og gir følelsen av å kunne overkomme vanskeligheter, engasjerer og motiverer de målgruppen. Dette kan oppnås ved å fortelle historier om ekte menneskers triumfer, fremheve merkevarens bidrag til samfunnet eller demonstrere hvordan produkter og tjenester kan hjelpe forbrukeren med å nå målene sine.

Helten assosieres med styrke og pålitelighet. Merkevarer som er denne arketypen bygger tillit hos forbrukerne ved å vise seg som pålitelige. Gjennom kvalitetsprodukter, pålitelige tjenester og en dedikasjon til å levere resultater, kan merkevaren bli kjent som en pålitelig kilde som forbrukerne kan stole på. Dette skaper sterke bånd og lojalitet hos målgruppen.

Den greske seiersgudinnen – Nike

Nike er ikke bare en av verdens største merkevarer, men også den greske gudinnen for seier. Da er det ikke rart at Nike er merkevaren helten. Gjennom sin Just Do It-kampanje har Nike inspirert mennesker over hele verden til å utfordre seg selv, overvinne hindringer og oppnå egne mål. De har bygget et image som en merkevare for helter, og deres produkter og markedsføring er designet for å motivere forbrukerne til å strekke seg etter suksess og seire. Ikke så rart at nesten samtlige verdensstjerner i idretter bruker utstyr fra Nike?  

Helten gir merkevarer muligheten til å symbolisere seieren over motgang, ikke bare på individuelt nivå, men også på vegne av et fellesskap. Helten går fra å vinne på egenhånd, til å bli en forkjemper for andre som står overfor utfordringer. Ved å vise forbrukeren at merkevaren ikke bare fokuserer på individuell suksess, men også er engasjert i å bidra til en større sak, kan de bygge sterke følelsesmessige bånd og lojalitet.

Et godt eksempel på dette er da Nike, sammen med den utfryste fotballspilleren Colin Kaepernick, lagde en egen kampanje på utsagnet: Ikke spør om drømmene er syke, spør om drømmene er syke nok. 

Arketypen for de som tar samfunnsansvar

En annen merkevare som har lykkes med å gå fra individuell seier til fellesskapsseier er skomerket TOMS. Deres one for one-modell, der de donerer et par sko til et barn i nød for hvert par sko som selges, har gjort dem til en heltefigur i bransjen. Ved å kjøpe TOMS, kan forbrukerne ikke bare oppnå personlig tilfredshet, men også bidra til å forbedre livene til barn i ulike deler av verden. Dette fellesskapsfokuset har skapt sterke følelsesmessige bånd og lojalitet hos kundene.

 
Toms er en typisk heltemerkevare

Equinor har også tatt på seg rollen som helt, ved å engasjere seg aktivt i kampen mot klimaendringer, og bidra til en bærekraftig fremtid. Selskapet har sett behovet for å transformere energibransjen og tatt konkrete skritt for å redusere egen klimapåvirkning og å fremme grønn energi.

Equinor har også introdusert konseptet morgendagens helter, hvor de tar kampen mot klimaendringer. De har satset på unge talenter og innovasjon. Morgendagens helter er et program som fokuserer på å støtte og utvikle unge mennesker som har ambisjoner om å skape bærekraftige løsninger for fremtiden.

Equinor - En typisk norske heltemerkevare

Helten har en fascinerende kombinasjon av mot, styrke og seier. De inspirerer til handling, bygger tillit, er banebrytende og tør å ta plass. På den måten bygger de sterke, varige relasjoner. 

Så, hvis du ønsker deg en inspirerende og motiverende merkevare, er kanskje superkreftene til helten noe for deg. La styrken vokse og se seirene komme!