Magikerens kraft – å bygge spennende merkevarer

Anders Berg
AlleArketyper
Identitet er viktig for merkevarebygging. Én av de mest fengslende arketypene er magikeren. Magikeren står for transformasjon, handlings- og endringskraft og kreativitet. I denne artikkelen skal vi se på kraften til magikeren, og hvordan den kan utnyttes best mulig for å bygge sterke merkevarer.

Stor endringskraft

Magikeren har en unik evne til å tiltrekke seg oppmerksomhet, og har en aura av mystikk rundt seg. De vekker nysgjerrigheten til målgruppen gjennom symbolske elementer, hemmeligheter og fortellinger om forandring. Dette gjøres i en gåtefull tone i markedsføring, eller ved å komme med uventede løsninger på problemer. 

Magikeren er god på å transformere. Det er en verdifull egenskap i merkevarebygging. Merkevarer som greier å gi forbrukeren en følelse av forvandling – enten gjennom produkter, tjenester eller opplevelser, kan oppnå en sterk tilknytning til målgruppen. Magikerens arketype gir merkevarer muligheten til å uttrykke hvordan de kan forandre forbrukernes liv på en positiv måte.

Disney er kjent for å skape magiske opplevelser gjennom animasjonsfilmer, fornøyelsesparker og karakterer som Mikke Mus, Donald Duck og Askepott. De har en mystisk tiltrekning og en evne til å transportere folk inn i en verden av fantasi og magi. I senere tid har Disney også vært en foregangsfigur på å gi kvinner styrke i sine historier. Det beste eksemplet ligger nok i den nye Aladdinfilmen, hvor Jasmin ikke lenger er noe Aladdin jakter på for å bli sultan, men hvor hun selv har disse ambisjonene. 

Disney som en magiker arketype
I den nye spillefilmen Aladdin, fra 2019, er det Jasmin som selv ønsker å bli sultan

Kreativitet som verktøy for nye ideer

En av de tydeligste egenskapene til magikeren er kreativitet. Merkevarer med denne arketypen kan eksperimentere med nye ideer og uttrykksformer. De utfordrer status quo og inspirerer målgruppen til å tenke utenfor boksen. Magikeren åpner døra for merkevarer, og lar dem være innovative – bane vei for fremtidige trender og utvikling.

Magikeren har en dyp tro på det umulige. Denne troen kan være inspirerende for målgruppen, den gir håp og optimisme. Merkevarer som bruker denne arketypen kan motivere og oppmuntre målgruppen til å tro på sine egne evner og utforske sine grenser. Ved å formidle budskapet på en måte som appellerer til denne troen, kan merkevaren bygge sterke følelsesmessige bånd med kundene.

En som har fått til det umulige er Tesla. Med en visjon om å revolusjonere bilindustrien og bidra til en bærekraftig fremtid, er Tesla en ekte magiker. De kombinerer innovasjon, teknologi og miljøbevissthet for å utfordre måten vi ser på transport. Tesla har evnen til å skape et element av mystikk og fascinasjon rundt deres elektriske biler og batteriteknologi. Eller sånn vi nordmenn ser det, elektriske biler som går fort, langt og med en pris vi kan like. 

Tesla som magiker-arketype

Magikeren har en fascinerende kombinasjon av mystikk, transformasjon, kreativitet og tro på det umulige. Bruker du denne arketypen i merkevarebygging, er sjansen stor for at du lykkes. Hvordan? Vekk nysgjerrighet, inspirer til endring, oppfordre til lekenhet og kreativitet – gi mennesker troen på det umulige. 

Ønsker du å utvikle merkevarer som skiller seg ut fra mengden? Vil du vekke følelser i folk? Lek med kraften til magikeren. 

La kreativiteten flyte og la magien skje!