Er du markedsfører og føler deg truffet? Bra.
Skrevet av: Levi Dakin
Det finnes utallige innlegg om annonsering, med titler som dette blir årets kanal for annonsering i 2023 – bruk TikTok, eller dø (ok, det var kanskje ikke et direkte sitat). Poenget er at mange kommer med konkrete, universelle svar på en problemstilling, som er ulik for hver bedrift. I motsetning til andre byråer, har vi dessverre ikke en magisk krystallkule som gir oss svarene for fremtiden. Vi vil derimot gi deg de rådene vi har, så du kan velge riktig kanal for deg, når du skal velge kanal å annonsere på.
Fordi dette er en kompleks problemstilling, krever jeg at du må gjøre deg opp noen selvstendige tanker underveis. Det er så du skal få noe av verdi tilbake. Jeg håper det ble gjort klinkende klart i innledningen, men jeg sier det igjen – du vil ikke få en konklusjon på den beste kanalen for annonsering her. Om det er håpet, kan du gjøre som hårfestet til Harald Eia – trekk deg tilbake.
Hva må du tenke på før du går i gang med annonsering?
- Still deg selv disse spørsmålene:
- Hva vil du oppnå med annonseringen?
- Hvordan ser kundereisen din ut?
- Kjenner målgruppen til merkevaren din?
- Hva vil du å oppnå med annonseringen? (Oi, igjen?! Skrivefeil eller bevisst retorisk grep?)
Hva vil du oppnå med annonseringen?
Dette virker kanskje åpenbart. Målet er selvfølgelig å bruke 10 kroner, og få mer enn 10 kroner i retur. Det jeg mener, er at du må forstå hvilken del av kundereisen annonsen skal rettes mot. Hmm, det hadde du kanskje ikke tenkt på? Slapp av, det er vanlig å få overtenning og hoppe rett på salgsutløsende annonser. Book nå, kjøp her, bestill time. Det er enkelt å se sammenhengen mellom inntekt og utgift, og derfor er dette et lett valg for mange. Men du sitter med pengesekken – du bestemmer. La oss se på et eksempel på hvorfor dette kanskje ikke alltid er det lureste: La oss si du er daglig leder for Fotball i England som tilbyr fotballturer til *trommevirvel* … ENGLAND! Du må få opp salget, og med et noe begrenset budsjett lander du på å benytte én kanal til annonsering, Facebook.
Bob-Kåre er Norges største fotballfan. Bob-Kåre scroller på facebook og får opp annonsen din for fotballtur til England (med “kjøp nå”-budskap – vi skal jo selge!!!), RÅTT! Han må hoppe av bussen og løpe til et jobbmøte. I lunsjen bestemmer Bob-Kåre seg – han skal på tur. Men Bob-Kåre lagret ikke annonsen din, og husker ikke avsender (kun produkt/tjenesten).
Da skjer som oftest én av to ting:
- Bob-Kåre vet allerede om en annen fotballtur-side og bestiller der.
- Han søker på Google eller en annen søkemotor for å finne noen som tilbyr fotballtur.
Resultat:
- Bob-Kåre kjenner ikke til bedriften Fotball i England, men konkurrenten, fotballturer.no kjenner han godt til, så han bestiller derfra.
- Du hadde ikke budsjett nok til søkeordsannonsering i Google, men det hadde fotballengland.no, og Bob-Kåre bestilte derfor fra dem. Hvis konklusjonen din er at Facebook var feil valg og at du heller skulle valgt Google ads, tar du feil. Det eksempelet viste var at kanal/budskaps-kombinasjonen ikke var tilpasset kundereisen og kjennskapen til akkurat den merkevaren. Dette eksemplet representerer en del av vår grunnfilosofi: Målet med annonser er ikke å manipulere til å handle nå, men at du skal være top-of-mind – når kunden er klar.
Tilpass annonsene til kundereisen
Å si at Facebook ikke funker for Fotball i England, blir litt som å si at det ikke går å fiske i havet. NEI, det funker ikke å fiske i havet, hvis du står midt i atlanteren med en tallerken som fiskestang. Du kan fortsatt ha flaks, ved at en fisk hopper opp og serverer seg selv på tallerkenen, men det finnes bedre metoder.
Det er viktig at du forstår hvorfor og hvordan kundene dine velger din bedrift/produkter. I eksempelet med Bob-Kåre, var ikke bedriften bevisst nok på sin egen posisjon i markedet, eller at produktet de selger krever litt tenketid før et kjøp. Når var sist du handlet en ferie på impuls?
Ofte er kundereisen litt mer avansert enn at du ser en annonse og kjøper/blir et lead med en gang – uansett hvor relevant publikum du er. Majoriteten av markedet ditt, er ikke i kjøpsmodus akkurat i det øyeblikket de blir eksponert for en annonse.
Dette er derfor vi markedsførere alltid maser om “merkevarebyggende” og “god kjennskap til bedriften din”. Vi er veldig klare over at vi høres ut som tåkefyrster som prøver å forsvare KPIer du ikke er vant med å bruke, men de er viktige. Når kundene er klare for å kjøpe, velger de det de kjenner til.
Så, hvordan ser kundereisen din ut? Har du produkter/tjenester kunder kjøper direkte fra sosiale medier? Flott, da kan det være hensiktsmessig å kjøre salgsutløsende annonser. Pleier kundene å gjennomføre søk og gjøre research i forkant? Da ønsker du å dukke opp i søkeordsannonser på Google ads, slik at du er der i kjøpsøyeblikket. Det vi prøver å tydeliggjøre er at:
Annonseringen og budskapet ditt bør være rettet mot ett steg i kundereisen, IKKE alle i én annonse.
Kjenner målgruppen merkevaren din?
Hvordan kan du bestemme deg for hvilket steg i kundereisen du skal fokusere på? Det er et vanskelig spørsmål å svare på. I eksempelet vårt, mener vi at Fotball i England, hadde hatt mest effekt av en merkevarebyggende annonse. Det er fordi målgruppen ikke kjente til dem fra før, pluss at en sånn type handel ofte krever noe betenkningstid.
Om målgruppen ikke er kjent med merkevaren din, ber du de i praksis om å hoppe over steg i kundereisen, hvis du oppfordrer dem til å kjøpe nå. Dette er sjeldent den mest effektive metoden i lengden. Vi råder deg til å fokusere på merkekjennskap for å bli og være top-of-mind. Dette vil gi bedre avkastning i det lange løp.
Hva vil du oppnå med annonseringen din?
Hvis vi nå besøker dette spørsmålet igjen – svarer du det samme som i stad? Hvis ja, FANTASTISK. Hvis nei, FANTASTISK. Det er essensielt å ha klare, realistiske mål på hvordan annonsering kan hjelpe deg.
Føler du deg klar til å lage din neste kampanje? Gå gjennom sjekklisten vår her
Forhåpentligvis sitter du nå med en litt større verktøykasse/perspektiv for annonsering.
Fortsatt i tvil? Ta kontakt!