Google Consent Mode V2: personvern og håndtering av Digital Marketing Act

admin
NettsiderAlleInnhold
Personvern er viktig og reglene for det blir strengere og strengere. 1. mars trer Digital Marketing Act i kraft i EU. Store plattformer som Google utvikler nye verktøy for personvern for å immøtekomme kravene, Google Consent Mode V2 er resultatet av dette.
Hva er Digital Marketing Act?

Dette er et reglerverk som skal regulere plattformer og hvordan de opererer digitalt. Formålet med regelverket er å sørge for god business-skikk, forhindre monopoler og ikke minst representerer personvern. Det betyr at plattformer som Google og Meta har fått nye retningslinjer innen personvern. Regelverket vil ikke påvirke deg som annonsør direkte, men kravene de stiller til plattformene vil påvirke tjenestene de kan levere til deg.

Vi hjelper deg med Google Consent Mode V2

For å imøtekomme de nye retningslinjene har Google utviklet Consent Mode V2, som er et verktøy som lar annonsører fortelle Google om en bruker har sagt “nei” eller “ja” til å dele sin personlige data. Som annonsør må du altså hente inn samtykker fra alle brukere for å se deres brukerdata i Google-verktøyene. 

Det er strenge regler, og konsekvensene av å ikke imøtekomme kravene innen 1. mars, er for eksempel at du ikke kan gjennomføre konverteringssporing i Google Ads, eller bygge publikum så du kan gjennomføre remarketing. Hvis du har automatisk budgivning eller effektmåling basert på konverteringssporing, er dette et helt klart must å få på plass. I samtykkene må du fange opp “ad user data” og “ad personalization”. Hvis ikke du har dette, så har du i følge Google ikke Consent Mode på plass.

Med andre ord, hvis du ikke gjør noe med dette, så vil du nå ut til vesentlig færre kunder enn før.

Komplisert? Vi hjelper deg

Det holder ikke med en pop-up

Det holder ikke med bare en enkel cookie-pop-up, hvor du kan trykke “godta” eller “avslå”, du må ha en samtykkeplattform.

En samtykkeplattform (CMP – consent manager platform), er et verktøy som hjelper deg med å administrere og innhente samtykke fra brukere. Dette inkluderer informasjon om hvilke typer data som samles inn, hvordan de blir brukt, og gir brukerne mulighet til å godkjenne eller avvise dette samtykket. 

Hvem må ta stilling til Google Consent Mode V2?

Alle som administrerer en nettside eller driver digital markedsføring bør optimalisere samtykkehåndteringen for å bedre brukeropplevelsen og markedsføringsresultater.

Hva skjer om man ikke tar stilling til det?

Hvis du ikke følger reglene for samtykkehåndtering, kan det føre til tap av tillit hos kundene dine, eller i vertse fall straffer som bøter. Hvis du ignorerer de nye retningslinjene risikerer du også å gå glipp av verdifulle annonseringsmuligheter og innsikt som kan hjelpe deg med å målrette kampanjene dine mer effektivt.

  • Merkant lavere effekt på annonsering
  • Bøter for manglende etterlevelse av personvernregler
Hvordan?

Trinn 1 er å implementere en CMP på nettsiden din. Du kan enten utvikle dette verktøyet på egenhånd, eller benytte deg av en av flere som allerede eksisterer. Tilpass til nettsidens identitet.

Si god dag til personvern og Google
Ta en prat med oss