Arketyper – nøkkelen for å bygge sterke merkevarer

Anders Berg
ArketyperAlleKommunikasjonMerkevare
Etter cookiens død snakker alle ekspertene om viktigheten med å bygge en sterk og robust merkevare. Alle vet om noen sterke og velkjente merkevarer, men kjenner vi egentlig til hvordan disse merkevarene jobber for å beholde posisjonen sin? I denne serien viser vi hvordan du kan bygge en sterk merkevare ved å bruke de 12 arketypene.
Hvordan bygger vi sterke merkevarer?

Skrevet av: Anders Berg

Vi mener ofte at vi er nødt til å se til menneskelige egenskaper når vi skal bygge merkevarer. Dette gjør vi fordi vi kjenner til de standardiserte attributtene. Morsom, seriøst, streng, rebelsk, omsorgsfull, kreativ osv. Og selskapene pryder også møterommene sine med disse ordene. Men hvor flinke er de egentlig til å leve disse ut i et virkelig liv? 

Når vi jobber sammen med kundene våre, er vi alltid på jakt etter verdiene til selskapet. Ord som beskriver deres ambisjonsnivå, interne kultur eller retning kommer opp. Men hvordan gjennomsyres disse verdiene ut i kommunikasjonen? Og tar man en aktiv stilling til disse når man lager kommunikasjon? Om det skulle være på nettsiden, i annonser, i podcaster, tekster eller filmer? 

Etter min erfaring, nei. Altfor få.

Det er egentlig ikke så rart, for det å stå i en kurs er ofte vanskelig. Det kommer mange hindringer langs veien og av og til blir vi dratt i ulike retninger. Noe som ofte resulterer i at vi fremstår lite konsekvente overfor målgruppen vår. Som mennesker liker vi dårlig at mennesker rundt oss oppfører seg uforutsigbart, og utenfor det vi opplever dem som. Men hva har dette med merkevarer å gjøre? Joda, følg med nå!

Fordelen med arketyper er at det er elementer i dem, som vi alle forstår og kjenner oss igjen i. Det gjør det enkelt å ta en lite steg tilbake og spørre oss selv: er vi sånn vi sier vi skal være nå?

Merkevare workshop
Anders Berg mener merkevarer er nødt til å tillegge seg personlighet for å bli forstått. Det blir også enklere å ivareta disse merkevarene med en klar personlighet.
Hvordan kan vi gjøre merkevaren vår forstått? Arketyper!

Så kommer det til det store spørsmålet – hvordan bruker vi disse verdiene til å bygge sterke merkevarer? Forenklet sagt; ved å tilegne merkevaren din en personlighet. En personlighet det er lett å kjenne igjen. I denne serien av blogginnlegg skal jeg vise hvordan man tilegner merkevarer personlighet, og hvordan de sterkeste merkevarene i verden- og Norge sådan, aktivt bruker denne teorien til å bygge relasjoner mellom mennesker og merkevarer.

Vi deler opp arketypehjulet – eller personlighetshjulet i fire ulike deler. Den øverste delen av aksen representerer stabilitet og kontroll. Til høyre i aksen er merkevarene som representerer uavhengighet og tilfredsstillelse. Nederst i aksjen ligger merkevarene som representerer risiko og mestring, og til venstre ligger arketypene som representerer tilhørighet og fellesskap. 

God dag, arketyper, arketypehjul

I listen under finner du oversikten over de 12 arketypene, hva som skiller de fra hverandre og hvordan arketype du kan bygge din merkevare på!

De 12 arketypene

Stabilitet og kontroll:

Uavhengighet og tilfredsstillelse:

Risiko og mestring:

Tilhørighet og felleskap