Programmatisk annonsering
Vi skaffer deg visninger på tvers av ulike medier, publisister og nettsider. Fra lokalavisen til nasjonale aktører.
Programmatisk og display annonsering er en hjørnestein for merkevarebygging. Bli synlig i alt fra lokalavisen, finn.no eller andre steder målgruppen din er.
Merkevarebyggende annonsering
I tradisjonell reklame i avis, så har man målretting gjennom valg av avis. Programmatisk annonsering kombinerer valg av medie, nettside eller avis sammen med digitale målrettingsmuligheter. Dette gjør at man har flere muligheter og kan nå flere og mer konkrete segmenter.
Hvordan fungerer programmatisk annonsering?
Gjennom plattformer som C-alt, Adform eller andre «børser» kan annonsører kjøpe annonseplasser. Da legger vi inn hvilke annonser man vil vise, avisene/nettsidene man vil vises på og et maks CPM bud (hvor mye du er villig til å betale for 1000 visninger). Når annonsene er live, så optimaliserer man og justerer de kontinuerlig for å oppnå best resultat.
Når burde man bruke programmatisk annonsering?
Programmatisk og display-annonsering passer utmerket for merkevarebyggende aktiviteter. Dette betyr ikke at det ikke har flere bruksområder, men det er merkevarebygging som oftest er formålet.
Enkelte studier viser til at man må se en annonse mellom 4-12 ganger før den vil ha effekt. Ved å bruke programmatisk og display annonsering i markedsmixen vil man nå ut til publikumet sitt på flere plattformer, med supplerende budskap.
Hvordan velge hvilke sider/ aviser?
Det viktigste man må ta stilling til er hvor dine potensielle kunder befinner seg. Veldig ofte opplever vi at folk ønsker lokalavis og nettsteder som har en direkte tilknytning til produktet/ budskapet. Dette ser vi er veldig lønnsomme segmenter, men at vi kan få enda bedre resultater ved å inkludere flere nettsteder.
Selger man båt for eksempel, kan man anta at publikummet har hytte. Istedenfor å kun annonsere på nettsteder som omhandler båt, så kan man vurdere å inkludere «hytte-nettsteder» også. Ved å hele tiden vurdere, teste og justere på annonseringen vil man få bedre avkastning.